Gelukkig hebben we de foto’s nog

ModerntimesHet zijn de donkere dagen voor Kerst, maar wie zoekt vindt genoeg licht. Zo is er in de bioscopen het bijzondere licht van de grote Britse schilder William Turner in Mike Leigh’s film Mr. Turner. Maar op meer plaatsen wint het licht het van het donker. Het licht van de fotografie, bijvoorbeeld. In het Joods Historisch Museum, het Rijksmuseum, en ook in een andere film: Salt of the Earth.

Heel bijzonder en van bijzondere kwaliteit is de tentoonstelling die ik recent mocht zien in het Joods Historisch Museum, Masterpieces uit de fantastische fotocollectie van de New Yorkse verzamelaar Howard Greenberg. Bescheiden in omvang, bescheiden in presentatie, en daarom onontkoombaar. Wat een pracht en kracht.

Dan valt daarna Modern Times in het Rijkmuseum toch wat tegen. Waar Greenberg zijn verzamelde parels laat zien, laat het Rijksmuseum de fotografie door de tijd en in breedte zien, verantwoord, maar veel minder tussen de ogen, keurig, maar nergens  echt wow, een beetje te braaf binnen de lijntjes.

Heel bijzonder is de filmdocumentaire Salt of the Earth over en met de bevlogen Braziliaanse fotograaf Sebastiào Salgado, eerder een diashow met commentaar dan een docufilm, maar de vorm is zo ontzettend veel oninteressanter dan de fotografische inhoud, wat een beeldrijkdom, van mensenmierenhopende goudmijnen in zijn Brazilië tot de Sahel, Congo, Siberië en Koeweit. Salgado zag zoveel wreeds van de mens, en toch is hij optimist.

En zo zaten we vanmiddag plots in VUMC met dochterlief die bij schoolsportdag bij basketbal keihard op haar elleboog viel. De vrees voor scheur of breuk werd geloochenstraft door de foto’s. Alles heel, alles goed, paar dagen pijn en dan weer lekker spelen. En dan wordt het ook weer langer licht. Mooi toch?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *