De Wet van Newton

NewtonMet een beetje fantasie en wat goede wil zou je de natuurwetten van Isaac Newton uit de 17e eeuw toepasbaar kunnen verklaren op het bijzondere fotowerk van zijn achternaamgenoot Helmut Newton, ofschoon die – in Duitsland geboren Newton – eigenlijk Neustädter heette. Met name de derde wet van Newton – actie is reactie – past naadloos op het werk van Helmut Newton dat lang bewierookt werd en uiterst omstreden was, maar nu staat als het grote voorbeeld van en voor (mode)fotografie en een monument voor de vrouw.

In  de gecreëerde wereld van Helmut Newton draait alles om de vrouw. De vrouw is groot, hooggehakt, sterk, uitdagend, erotisch, maar ook bijzonder in control. Het zal veel zeggen over de relatie van Newton met zijn moeder en het kan ook geen toeval zijn dat juist hij zo gezichtsbepalend in de modewereld van de jaren ’60 en ’70 zou worden. In die nieuwe tijdgeest veranderde de vrouw van volgend naar leidend, van het zwakke geslacht naar de eerste viool en de voorste regionen.

FOAM aan de Amsterdamse Keizersgracht is tot begin september helemaal ingericht voor en met Helmut Newton en de aansporing gaat dat zien! is volhartig en volledig verdiend. Het werk van de in 2004 verongelukte Newton is nu deels al wat oud, maar lijkt tijdloos en is nu net zo natuurlijk en vanzelfsprekend als het toen voor velen controversieel en schokkend was.

Maar los van de mode van de fotografie is er het oog, de blik, de lens, het grote vakmanschap en het grootse oeuvre. Zie de bizarre foto hierboven met Newton zelf als een soort Kees van Kooten als vieze man, zijn vrouw June Browne, de twee modellen, en de casual doorkijk naar de Parijse straat en geparkeerde auto’s. Ziedaar de Wet van Newton. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *