Deal or no deal

“It’s the economy, stupid,” is een gevleugelde uitspraak van James Carville, campagnestrateeg van Bill Clinton in 1992. Ook Obama weet dat de economie hem kan maken of breken, en dat de hoge werkloosheid hem na 6 november werkloos kan maken.

Peter de Waard schreef vandaag in de Volkskrant de column ‘Wat is er mis met Obama’s New Deal?’. De Waard roept de bejubelde New Deal van Franklin Delano Roosevelt uit de jaren ’30 in herinnering, grootschalige investerings- en werkgelegenheidsprogramma’s die de V.S. uit de grote recessie van na de Wall Street Crash van 1929 haalden.

Roosevelt en zijn adviseur Harry Hopkins kregen in ‘no time’ miljoenen mensen aan het werk die een enorme impuls aan de infrastructuur en de economie gaven. Het is Obama niet gelukt. Zijn New New Deal uit 2009 sneuvelde in schoonheid, de miljarden aan verduurzaming staan in de vorm van ongebruikte zonnecollectoren weg te stralen in de woestijnen.

Het was de economie, het is de economie, en het wil maar niet vlotten. En dat is ook een beetje de indruk die Obama vorige week achterliet en die Romney nu in sommige peilingen een voorsprong geeft, al was het maar om de campagne spannender te maken.Close the gap.

Na zijn campagne van 2008 kan Obama alleen maar tegenvallen. En dat doet hij dus. Voorspelbaar, maar toch. Hij is nu niet de grote brenger van change, maar een middelmatig president die moet knokken om nog vier jaar door te mogen en die zichzelf en zijn Obamacare als beste bewijsmateriaal in de aanbieding heeft.

Als Romney mocht winnen, dan zal dat niet zijn vanwege een ijzeren en onwankelbaar geloof in deze Republikeinse flip flopper. Als Romney mocht winnen, dan is het omdat Obama harder tegenvalt dan dat Romney ongeschikt is. Dat is geen rationele vergelijking, maar een gegeven waar Barack Obama mee moet dealen – en nu ook heel snel – voor 6 november. Want die dag is het Deal or no deal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *