Van hype naar hype

Bekeerling in Oberhausen met IPhone 5

 

 

Wat bezielt ons? Wat jaagt ons toch voort? What makes us tick? We staan uren in de rij voor een nieuwe telefoon. We moeten allemaal de nieuwe J.K. Rowling. We willen deel uitmaken van de hupe. En dan van de volgende. En de volgende.

We hebben zo’n behoefte om ons te onderscheiden, dat we allemaal hetzelfde doen en kopen. Slimme merken en marketeers maken ons bijzonder, en wij geloven het, we buy it heet het niet voor niets in het Engels. Een nieuwe telefoon is geen telefoon, maar een verlengstuk van jezelf, van je unieke persoonlijkheid.

En Apple is geen merk, Apple is een geloof, een religie, en dus ga je geen telefoon kopen, maar ga je op bedevaart naar de Apple Store, naar je eigen kerk, waar vrolijke misdienaren in donkerblauwe T-shirts de lof van de consument zingen en jouw ego graag verder oppompen. Ziet de foto van de gelukkige klant met zijn IPhone 5, hij gloeit, hij is extatisch, hij heeft het licht gezien, hij gelooft.

‘We leven van hype naar hype’, kopte Het Parool zaterdag, en gooide zelf ook nog wat olie op de hypevuren door de helft van de voorpagina over Apple en de ‘IPhongelovigen op bedevaart’ te laten gaan. Groot berichten over de hype maakt de hype natuurlijk tot een echte hype. Zie ook Haren.

De openingszin van het voorpaginaartikel van Rob Rombouts zou je enkele decennia terug in grote problemen hebben gebracht, nu lees je het casual en je knikt onbewust instemmend. ‘Jezus Christus is vanmorgen op het Leidseplein verschenen en heet Apple IPhone 5,’ aldus Rombouts.

We hebben het nog nooit zo goed gehad, maar we vervelen ons te pletter, zo komt mij voor. Dit soort massahysterie – exaltate jubilo – past daar perfect bij. Het snelle thrill seeking, ik-ben-erbij-en-dus-ben-ik-bijzonder, alles gericht op de buitenkant, alles wat maar brandstof voor het unieke ego biedt.

Apple doet dat fantastisch. Zeker voor Apple. Het is net als een geloof dat jou en mij het hiernamaals biedt. Het eeuwige leven als je bij mij komt. Gelooft! En met een nieuwe telefoon koop je nu het eeuwige geluk. Tot de IPhone6 er is. Then we do it again.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *