Smeltjus en schuiftrompet

Het is de angst van iedereen die ouder wordt. Ben ik nog wel relevant, tel ik nog wel mee, hoe leg ik het aan mijn kinderen uit, en waarom blijft niet alles zoals het is.

Theo Maassen voert dit zelfgevecht in het openbaar in zijn ‘Situatie gewijzigd’, de titel die alles zegt. Maassen is de witte man die in de nieuwe tijd aan alle kanten wordt aangevallen.

Je kunt niet alles meer zeggen, je moet op je woorden passen, en dat is voor een performer als Maassen eigenlijk niet te doen. Hij mept om zich heen, kan de foute grappen niet laten, en hij poogt vergeefs een soort ‘we zijn toch allen’ te construeren waar hij zelf niet in gelooft.

De situatie is inderdaad gewijzigd, maar aan het eind slaat hij alles en iedereen van zich af door een enorme listing van grote witte denkers en een waanzinnige opsomming van wat al die witte mannen ons toch maar hebben gebracht: van smeltjus tot vleeskroket en schuiftrompet.

De tranen liepen mij massaal over de wangen in dit hilarische en bijna-hysterische slot. Zo ging ik als oudere witte man toch vrolijk gestemd Carré uit, maar of dat voor Maassen bij de artiestenuitgang ook gold..?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *